Har en person du inte vill ha sex med någonsin frågat om du vill ha sex?





Undersökning efter undersökning visar att många ungdomar får oönskade sexuella inviter via nätet och blir utsatta för så kallade groomare. I media och bland politiker skildras detta som ett stort problem. Undersökningarna säger dock inte så mycket om varför inviterna är oönskade och tar inte i beaktning att en oönskad invit kan vara helt oförarglig. Det kan vara så att du inte vill ha sex med personen i fråga, att du är i en monogam relation eller något annat skäl som gör att du inte finner inviten önskvärd. Frågan är hur man ska veta om någon vill ha sex utan att först fråga.

Vi har inte möjlighet att välja vilka som vill ha sex med oss. Om den möjligheten fanns skulle inte jag sitta här och skriva det här blogginlägget. Media vill framställa det som att en sexuell invit till en ung person per definition är problematisk. Enkätsvaren visar inte hur männen som frågat unga kvinnor om de vill ha sex har gått till väga. Det mediala ordet "sexutsatt" som det riktats kritik emot är missvisande då det vill signalera att det skulle röra sig om något fysiskt övergrepp. Bland de män som tagit kontakt med unga kvinnor är det heller inte alla som frågat om kvinnorna vill ha sex med dem vilket man lätt kan tro om man läser http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2347305.svd .

Att de sexuella inviterna blivit vardagsmat för unga kvinnor oroar Göran Hägglund som vill driva igenom ett samarbete med IT-branschen för att kvinnor lättare ska kunna anmäla "äckliga gubbar". Om det rör sig om sexuella ofredanden tycker jag det är korrekt, men jag kan inte motivera varför det ska vara brottsligt att prata sex med unga personer. Det är min och Görans gemensamma nämnare.

Just ja, vi gillar civilkurage också. Jag är också orolig. Om det är så att vissa kvinnor har svårt att säga nej till sexförslag via nätet undrar jag hur det ska gå för dem utanför nätet när de får oönskade sexulla förslag. Kommer de gå med på tjatsex och göra saker de inte vill? Att det är svårare att komma åt "nätpedofilerna" (som Aftonbladet skulle ha skrivit) ligger i sakens natur. Vi måste skilja på nätet och det som händer IRL. Det är världens enklaste sak att blockera en person och de som inte håller med om det undrar jag vad de fick för en barnuppfostran.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0